Skip to main content

Solat Sunat Nikah ^_^

Salam.Welcome Back.

This is Short Update owhk.

Dulu sebelum naik semester this a few  think come in my mind........................
Mesti tak ada masa nak hupdate blog Bride to be Kami ni kan (Coz ada dua blog nak kena hupdate)
Tapi Im in still in mood and excited to become bride to be of him^_^

Really.....
Tapi I guess Si dia yang tengah bekursus itu lagi Busy dan tak ada masa nak tengok blog Kami (Gerammmmmmm tapi masih sayang:waht the feelings..)

Sangat tertarik dengan satu hadis yang I thought tak  ramai yang tahu dan amalkan di masa hari pernikahan mereka:

So this kelainan yang memang kami cari untuk dijadikan memori terindah dalam hidup kami

Sumber: Harian metro 

Solat sunat selepas majlis akad nikah


JIKA kita ingin melaksanakan solat sunat nikah, bilakah waktu yang paling sesuai? Adakah sejurus akad nikah atau boleh dilakukan apabila semuanya selesai iaitu selepas bersalaman dengan hadirin, solekan dan baju sudah berganti?JAWAPAN:

Melaksanakan solat sunat nikah boleh dilakukan selepas majlis akad nikah berakhir atau pada masa yang sesuai. Waktu yang terbaik boleh dilakukan bersama isteri iaitu ketika isteri datang menemui suami.

Kedua-duanya hendaklah bersolat terlebih dulu dan seterusnya berdoa kepada Allah supaya mendapat kebaikan daripada perkahwinan serta memohon perlindungan Allah daripada sebarang keburukan.
Macam mana Niat Solat Sunat Nikah?

Niat solat sunat selepas berkahwin ialah: "Usolli sunnata badan nikahi rakataini lillahi taala".
Maksudnya: Sahaja aku solat sunat selepas nikah dua rakaat kerana Allah Taala

Cara Untuk Menunaikan?
Dua Rakaat
. Rakaat pertama membaca surah al-Fatihah dan surah al-Kafiruun.
Rakaat kedua membaca surah al-Fatihah dan surah Al-Ikhlas.

Dalil-Dalil yang Berkaitan?
Di antara dalil solat sunat selepas bernikah ialah: Di dalam sebuah hadis Abu Said yang agak panjang, beliau menyebutkan bahawa para sahabat lain mengajarnya: Jika isterimu nanti datang menemuimu, hendaklah kalian berdua solat dua rakaat. Lalu mintalah kepada Allah kebaikan isterimu itu dan mintalah perlindungan kepadaNya daripada keburukannya. Selanjutnya terserah kamu berdua. (Riwayat Ibnu Abi Syaibah).

Sebuah hadis daripada Abu Waail. Dia berkata: Seseorang datang kepada Abdullah bin Masud RA lalu berkata: Aku menikah dengan seorang gadis tetapi aku takut dia membenciku. Abdullah bin Masud berkata: Sesungguhnya cinta berasal dari Allah Taala sedangkan kebencian itu berasal dari syaitan untuk membenci apa-apa yang dihalalkan oleh Allah Taala. Jika isterimu datang kepadamu maka perintahkanlah untuk melaksanakan solat dua rakaat di belakangmu. (Riwayat Abd Razak).


Comments

  1. insyaAllah sayang...mmg nk buat pon solat sunat tu....ya Allah xsabar nyer sayang,,,teringat ingat mase mjlis pernikahan ijal aritu...best nyer,,,,,,,,,,,,,sayang i love u very much!!

    ReplyDelete
  2. ^_^.Sujud lama sikit eh....................................Doa banyak2 tau......(saya mesti nangis time 2)

    ReplyDelete
  3. hmm awak...sedih nyer time tu....raser byk giler tanggungjawab saye kn awak......

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Rezeki Rumah - Alhamdulilah -Part 1

Rezeki Allah datangkan rezeki untuk kita semua dalam pelbagai bentuk dan rupa Jodoh yang baik itu Rezeki Kesihatan yang baik juga Rezeki Rasa Kasih Sayang dan Iman juga Rezeki True! Indeed Alhamdulilah Rezeki Rumah Pertama kami Since dari awal perkahwinan lagi we're planning buying a house, tapi banyak sangat kekangan ...so planning tinggal planning saja..Sebab harga rumah sekarang sangatlah pricy kan.. Tapi kami still mencarik jugak any projects house which is offer harga yang affordable... Ok jumpa one projects at senai-Jalan Selong JB- So I rushed husband to go back from Kelantan to JB to only ' to see the projects launched together- Jenis Rumah: Double story Terrace House Keluasan :18 x 60  Harga: RM 238 Done booking with RM 500 After a few days  then, I just read in newspaper regarding Projek Rumah Mampu Milik Kerajaan Negeri Johor (RMMJ) cooperate with Lembaga Angkatan Tentera (LTAT) which is offer rumah mampu milik untuk anggota

Part 5: Rumah Pertama Projek RMMJ kami Siap!!

Syukur, Alhamdulilah, semuanya telah selesai Kami telahpun mengambil kunci rumah pada hari jumaat yang lalu 9/9/2016. Perjalanan dalam pembelian rumah pertama ini, sangatlah panjang dan penuh emosi .Pengalaman yang sangat berharga untuk kami, Rezeki seawal tahun pertama perkahwinan kami.Sungguh Allah Maha Besar.Syukur Allah telah memudahkan segala-galanya untuk kami. Berikut adalah antara Prosedur untuk mengambil kunci Rumah RMMJ yang harus kami lalui 1.Buat Appointment sehari awal sebelum datang Disebabkan kami lewat mengambil kunci daripada tarikh yang ditetapkan oleh pihak pemaju, (SEBULAN LEWAT) maka kami dikehendaki buat appointment,Kami call hari isnin, dan buat appointment untuk datang pada hari jumaat  (2.30 p.m), sebab pagi dah fully booked. 2.Pejabat Sales Ambil kunci rumah  di Pejabat Sales Mutiara Rini (berhampiran dengan Masjid Mutiara Rini) bukan Pejabat Project (berhampiran sekolah Mutiara Rini). 3.Pembayaran Kami dikehendaki membayar RM 189 sa

Part 3: Progress Projek RMMJ Mutiara Rini Johor January 2016

Part 3: Progress Projek  RMMJ Mutiara Rini Johor Ya Allah lamanya tak hupdate blog.Bukak blog sendiri pun tak...hue..hue..hue..;-( First and the foremost nak say sorry for no upadate regarding Project RMMJ Mutiara Rini. Sangat terharu, bila sehingga  kini masih ramai yang email minta pendapat,nasihat, dan gambaran tentang project ni, Untuk semua keluarga  tentera yang masih tercari-cari rumah ini adalah peluang terbaik kita ok.Jom mohon dan meramaikan jemaah kita di sana...Saya jangka projek ini akan siap sepenuhnya hujung tahun ini,Jalan masih diturap,Kerja - kerja finishing masih giat dijalankan. Untuk orang awam yang nak mohon, cara permohonan kita adalah berbeza, Kami mohon melalui LTAT (Lembaga Tabung Angkatan Tentera) anda terus directly to SUK 41 unit left Untuk makluman gambar di ambil 3 bulan yang lalu. (January 2016).3 bulan sebelum kami berhijrah ke  Kuala Lumpur.So ini sahaja gambar yang sempat kami kami ambil . Jalan masuk ke Rumah kami