Cala Medina IG

Tabung Rumah ;-)

Tuesday, 6 September 2016

No Ubat for Hadif


Aku bukan Pakar Kanak-Kanak

Sumber:http://zouldahanblog.blogspot.my/2009/10/aku-sebagai-pakar-kanak-kanak.html

Aku bukan pakar kanak-kanak. Aku hanya doktor biasa2 sahaja. Tapi entah camna ramai ibu bapa yang suka bawak anak2 mereka datang jumpa aku. Aku pernah jugak bercita2 nak jadi Pakar Paediatrik tersohor kat Kulai ni tapi aku malas nak baca buku dah. Lagipun, aku tak suka melihat kanak2 yang sakit, terlantar di katil dengan wire seluruh badan. Lepas tu asyik nak kena cucuk sana cucuk sini. Aku tak sampai hati nak melihatnya.

Maka jadilah aku doktor cabuk sahaja, merawat sakit demam batuk dan selsema. Satu yang aku pegang sampai sekarang ialah merawat pesakit bukan setakat memberi ubat2 kepada pesakit. Kanak2 terutamanya. Yang penting ialah aku rawat kesusahan dan ketakutan emak bapaknya dulu. Bila mereka dah rasa selesa dan selamat tentang keadaan anak mereka, ubat apapun yang aku beri anaknya pasti sihat semula.

Kebanyakan ibu bapa yang datang ialah ibu muda atau bapak muda yang baru ada anak seorang. Susah hati betul kalau tengok anaknya demam ke, selsema ke atau susah nak tidur malam. Sebenarnya anak2 sakit tak seteruk manapun tapi bila anaknya asyik meragam, tak boleh tidur malam, tak nak menyusu , emak bapak yang jadi kalut. Itu sebab mereka datang ke klinik sebenarnya.

Mereka ini kalau dilayan betul2, setengah jam tak cukup untuk menjawab soalan2 mereka. Semua benda mereka nak tanya. Susu formula apa yang bagus, kenapa berat anak tak naik2, kenapa makan ubat hospital kerajaan tak baik2, kenapa anak tidur nafasnya berbunyi, boleh tak mandikan anak dengan air sejuk, vitamin apa nak beri kat anak, dan macam2 lagi soalan. Berikut adalah jawapan2 lazim yang aku beri kepada ibubapa muda. Rasanya aku nak rakam jawapan2 aku dan suruh mereka semua dengar kat rumah sahaja. Jadi, tak payahlah aku asyik bercakap perkara yang sama sepanjang hari.

1. Susu formula apa yang bagus untuk anak?

  • Tiada yang spesifik. Tak semestinya yang mahal itu bagus dan tak semestinya yang murah itu tak bagus.
  • Susu brand apapun, kalau lepas menyusu anak itu tidur lena, berat badan meningkat, kencing lawas, buang air pun lawas, tiada ruam2 di badan, itu kira sesuailah. Kalau sebaliknya, kenalah cuba brand yang lain.
  • Walaupun banyak company datang suruh promote susu2 mereka kat klinik aku, aku memang tak layan. Kau beri sampel, katalog, poster dan macam2 lagi barang aku memang ambik. Tapi aku takda susu pilihan aku. Pada aku semuanya sama. Kalau kata ada DHAlah, Phospholipidlah, Probiotiklah, aku dah tak peduli dah. Semua company kata benda yang sama.
  • Kalau anak ada masalah ruam2, alahan kulit, banyak kahak, sembelit atau cirit-birit barulah aku cadangkan susu yang tanpa laktosa untuk anak2 mereka. Itupun aku cadangkan sahaja sebab susu ini sangatlah mahal. Tak ramai yang sanggup membelinya.
2. Kenapa berat anak tak naik2? Kenapa anak saya kurus sangat?
  • Kesihatan kanak2 bukan diukur dengan berat badan. Budak yang kurus tak semestinya tak sihat dan yang chubby tu sihat. Nurse kat klinik kerajaan selalu membebel kat ibubapa yang berat anaknya tak naik2. Lepas tu ibubapa datang cari aku.
  • Pada aku, selagi budak tu masih boleh bermain dengan kawan2, masih aktif berlari2, boleh bersosial dan perkembangannya sama macam anak2 orang lain, itu kira sihatlah. Berat badan tak penting sangat. Umur antara 3-6 tahun adalah masa dimana anak2 sibuk sangat bermain sehingga lupa pasal makan. Tapi susu jangan ceritalah. Sekejap2 mintak susu tetapi bila diajak makan, ada aje alasannya.
  • Biasanya aku check jantung, pernafasan, perut dan perkembangan mindanya. Kalau semuanya normal dan asyik terkebel2 tengok koleksi mainan aku, itu sihatlah namanya. Biasanya bila naik sekolah rendah esok, barulah nampak perubahannya.
  • Aku juga selalu cakap kat ibubapa supaya jangan bandingkan berat badan anak dengan anak2 yang lain. Lebih elok bandingkan dengan emak bapak atau atuk nenek mereka kerana faktor baka selalunya mempengaruhi berat badan.
3. Kenapa makan ubat klinik kerajaan tak baik2?
  • Ramai beranggapan ubat kerajaan tak cukup bagus. Bila mereka dah fikir macam itu, secara psikologinya makan ubat banyak manapun memang tak baik. Ubat kerajaan setaraf malah rasanya ada yang lebih bagus daripada ubat2 di klinik aku tetapi jenis ubat diklinik kerajaan adalah terhad. Ubat demam Paracetamol digunakan untuk hampir semua jenis penyakit. Sakit kepala, demam, sakit perut, pening semua diberinya Paracetamol atau 'pil KK' kata orang kampung. Ubat tahan sakit ialah Ponstan 250mg. Takda yang lain. Ubat batuk pun sama. Hanya satu jenis iaitu Benadryl. Batuk berkahak ke, batuk berhingus ke, batuk kering ke, pusing2 ubat tu jugak.
  • Kat klinik aku ubat batuk ada 7-8 jenis. Macam2 warna ada. Putih, Hitam, Merah, Hijau, Jernih. Yang dalam bentuk pil dan bentuk serbuk pun ada. Ubat tahan sakit pun sama. Macam2 warna dan saiz aku ada. Hanya aku yang tahu ubat mana yang sesuai untuk setiap jenis batuk dan sakit. Nak cerita pun susah.
  • Berbalik kepada ubat demam untuk kanak2. Di hospital mereka gunakan jenis sirap 120mg untuk setiap 5ml atau satu sudu. Di klinik, aku gunakan jenis suspension perasa oren atau strawberry dengan dosnya 250mg untuk setiap 5ml. Ini bermakna ubat aku lebih pekat.
  • Ubat demam secara purata diberi mengikut umur. Bawah setahun 2.5ml, 1-3 tahun 3ml dan lebih 3 tahun 5ml. Teori ini salah. Ubat demam patut diberi mengikut berat badan iaitu 15mg untuk setiap 1kg berat badan. Kalau budak tu berumur 3 bulan tetapi berat badannya dah 7 kg, 2.5ml ubat mana cukup. Itu sebab demam tak turun2 sebab dos ubat tidak mencukupi.
  • Kalau berat badan 7kg, ia perlu ambil 105mg untuk sekali makan. Ubat hospital, dia perlu makan 4.5ml atau ubat klinik 2ml sahaja. Itu sebab mereka makan ubat hospital tak turun2 jugak demamnya sebab nurse tidak memberi penerangan yang betul.
4. Kenapa anak saya tidur berbunyi nafasnya?
  • Ramai ibubapa risau bila nafas anaknya berbunyi. Mereka takut anak mereka kena Asthma atau semput.Soalan lazim aku ialah:
  1. Ada tak ahli keluarga yang semput?
  2. Susu apa anak mereka minum?
  3. Bagaimana sukatan susu anak?
  4. Adakah anak gelisah semasa tidur?
  • Kalau ahli keluarga tiada yang semput atau Asthma, kemungkinan anak itu kena asthma adalah minimal. Bunyi nafas selalunya berkaitan dengan bunyi lendir atau kahak di laluan angin pernafasan. Kalau anak itu tidur lena walaupun berbunyi, pada aku itu normal.
  • Kalau anak itu gelisah, merengek, menangis dengan suara yang halus, kembang kempis hidungnya atau berombak dadanya itu bermakna anak itu ada masalah pernafasan dan perlu dibawa ke hospital dengan segera.
  • Lendir dan kahak disaluran pernafasan adalah perlu sebagai pertahanan badan. Kanak2 biasanya tidak pandai lagi untuk mengeluarkan kahak atau lendir yang berlebihan. Biasanya ia ditelan dan keluar melalui najis atau kadang2 dimuntahkan.
  • Susu formula ada yang mengandungi lemak atau minyak berlebihan. Ia juga boleh menjadi kahak jika susu dibuat pekat sangat atau anak diberi susu banyak2 sebelum tidur. Nasihat saya ialah cairkan susu dan jangan beri banyak2 sebelum anak masuk tidur.
  • Sekiranya anak itu batuk atau nafasnya berbunyi agak kuat sewaktu tidur, tepuk2 sedikit di atas belakang dadanya dan kemudian tidurkan secara mengiring. Ini untuk mengurangkan kahak ditekaknya.
  • Ramai ibubapa yang datang ke klinik minta ubat cair kahaklah, ubat lega dadalah untuk bayi2 mereka. Pada aku bayi2 berumur bawah setahun tidak perlu makan ubat banyak2. Apatahlagi kalau nak beri makan antibiotik. Aku kesian betul kalau budak2 kecik dah disuruhnya makan ubat macam2.
Ramai ibubapa beranggapan, kalau anak mereka demam makan ubat terus nak baik. Kalau tak baik jugak, kena makan antibiotik. Selagi tak makan antibiotik demam tak boleh baik. Patient2 yang dah biasa dengan aku, takkan mintak antibiotik kalau aku tak beri. Mereka tahu kalau anak2 mereka demam, ianya mengambil masa 2-3 hari untuk sembuh. Selepas makan ubat, demam turun dan anak itu cergas bermain. Masuk 8 jam, demam akan datang semula. Itu biasanya berterusan selama 2 hari dan ianya adalah tempoh yang normal untuk badan menghasilkan antibiotik sendiri.

Biasanya aku pesan kat ibubapa, kalau anaknya tetap aktif dan bermain seperti biasa bermakna kuman itu tak kuat. Itu virus biasa sahaja. Pastikan anak dapat cukup rehat dan cukup air dalam badan. Lepas 2 hari sembuhlah. Itulah yang aku buat kat anak2 aku kalau mereka demam. Lepas beri ubat demam, selsema dan batuk aku suruh mereka tidur. Aku jarang sangat beri anak2 aku makan antibiotik kerana mereka jarang dapat menghabiskan atau makan ubat itu ikut aturan.

Jika demam berterusan lebih 2 hari, bawalah jumpa doktor semula. Jangan pagi datang klinik, malam pergi klinik lain sebab demam belum sembuh.

No comments:

Post a Comment